vrijdag 14 februari 2014

de School van BNN (column Trouw 12 feb)

‘Lieve hemel, gaat het bij jullie op school ook zo?’ vroeg iemand. De vragensteller had het over de BNN-serie ‘De School’. Ik had geen antwoord paraat, want ik had niet gekeken. Dus bekeek ik deze week alle afleveringen over het wel en wee in 4-havo van een Alkmaarse school achter elkaar op internet, en na afloop moest ik toegeven: Ja, alle duivels, bij ons gaat het ook zo. Ongeveer. Ook bij ons zijn leerlingen in 4-havo moeilijk in bewegingen te krijgen, ook bij ons is het een hormonenkermis, mobieltjesparade, ook ik voer oeverloze hoe-gaat-het-nu-met-je-gesprekjes, ook in mijn school zie je een enkele zuurpruim van een docent, een enkele vakman, en heel veel lieverds die teveel toestaan. En ik schaamde me.

‘Niet eerder werd het schoolleven zo direct en volledig in beeld gebracht’, beweert BNN, en dat leek waar. Direct en volledig. Ik vroeg collega’s of zij dat ook vonden, maar haast niemand bleek te kijken. ‘Ik kan het niet aanzien,’ zei een enkeling. Niet aanzien? Je kan je eigen werk niet aanzien? Is het al zo erg?

‘De School’ dwingt tot stellingname, en is alleen daarom al een briljant programma.
Het is knap werk bovendien. Uit een onvoorstelbare berg beeldmateriaal zijn heel bekwaam een paar verhaallijnen gesneden over leerlingen ‘met een extra uitdaging’, opgevuld met beelden van ‘het schoolleven’. Ruzie om telefoons in de klas, goedbedoelde mentorgesprekjes, superieure lamlendigheid, een knul die clandestien tosti’s maakt achter de lockerkastjes en een brutale meid die zegt ‘ik ben héééél erg tegen huiswerk’, het is er allemaal, ook bij ons. 

Maar ineens begreep ik wat ik miste, wat er op de montagetafel is gesneuveld. Nergens in het programma zie je dat er geleerd wordt, dat jonge mensen, tussen al het gedoe, zich inspannen kennis en vaardigheden op te doen. Wat wij zien is een BNN-school. Direct: ja. Volledig: nee! Misschien is dat te saai voor de televisie. Ik zou het ook niet weten hoe je het in beeld moet brengen, lerende kinderen. Het lijkt wel iets geheims, leren, een mysterie dat zich onttrekt aan het oog van de camera. Maar ook in Alkmaar is bijna iedereen uiteindelijk over naar 5 havo. Dus het bestaat, dat leren, ook al zijn er geen beelden van.


Kinderen die leren, omdat wij hen daartoe verleiden, dat is waar een school om draait. Al het geknoei eromheen, tja, dat is er ook, en soms is het om te lachen, en vaak om je een ongeluk voor te schamen. Maar het hart van de school, dat zijn kinderen die leren, soms gretig, soms moeizaam, soms onwillig. Man, wat een beroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

trailer "Een Onbarmhartig Pad"