De eerste rapporten zijn overhandigd, de eerste
dromen gesneuveld. Wij maken ons op voor Tafeltjesavond. Tafeltjesavond is een
strak geregisseerd evenement waarbij ouders kunnen spreken met de
dromenvangers. In de aula staan honderd tafels strak in het gelid. Achter
iedere tafel zit een leraar. Na tien minuten klinkt er een snerpende bel, dan
beginnen honderd ouders aan een korte dans. De leraren ordenen hun papieren.
Een paar ogenblikken later zit iedereen. Een prachtige choreografie. Onze
rector, een gekend toneelliefhebber, beziet het tafereel altijd met een minzame
glimlach rond de lippen.
Wij kennen ‘onze ouders’ uit Oegstgeest als betrokken
en veeleisend. Ze denken graag mee en komen met creatieve oplossingen. Zo ging
het met een leerling uit de vierde niet goed bij Frans. De ouders kwamen de
docent op tafeltjesavond vertellen dat ze hier flink van geschrokken waren, en
daarom direct een huisje in de Drôme hadden gekocht.
Wat ik soms vergeet is dat veel ouders meer
ervaring hebben met dit soort mini-gesprekjes dan de meeste leraren. Sommige
komen voor hun vierde kind, zij hebben al tachtig tafeltjesavonden overleefd.
Die laten zich niets meer wijsmaken. Ze zeggen dingen als ‘Wij hebben hetzelfde
doel nietwaar?’ en ‘En wat ga jij er aan doen Gerwin?’ Ze gebruiken heel vaak
je voornaam, zodat je ongewild een ‘vrindje’ van ze wordt. Ik beloof altijd
veel te veel in zulke gesprekken, eerder uit lafheid dan uit moed of dadendrang.
Gratis bijles, extra werk, speciale begeleiding, en alles wordt wekelijks
gecommuniceerd met papa. De volgende dag ben ik dat meestal weer vergeten, en
papa gelukkig ook. De leerling blij.
In de tijd dat ik honderdvijftig brugklassers
per week door mijn lokaal zag schuiven (ik zou dit thans niet meer overleven)
nam ik op tafeltjesavond een moeder voor mij in door de loftrompet te steken
over haar zoon. Ze glom van genoegen. Pas na een minuut of zes kreeg ik in de
gaten dat de Niels waar ik over sprak niet haar Niels was, maar één uit een
andere klas. Mijn Niels was een rustige jongen, die muzikaal was en kon heel
aardig zingen. ‘Wat grappig,’ zei ze, ‘hij heeft nooit iets met muziek gehad.
En dat hij zo stil is verbaast me ook!’
Ik hakkelde nog even door, toen werd ik
verlost door de bel. Ze bedankte me hartelijk. ‘Het was fijn eindelijk eens
iets positiefs over Niels te horen!’ Een tevreden klant verliet de school. Een
compliment werkt als een toverspreuk, ook als je er lukraak mee zwaait en alles
een misverstand is, mist het zijn uitwerking niet. De volgende lessen deed
Niels zijn uiterste best te voldoen aan het beeld dat ik zijn moeder geschetst
had. Hij zong de longen uit zijn lijf.
Die Fokke en Sukke mag nautuurlijk niet in Trouw, maakt het verhaal wel extra leuk.
BeantwoordenVerwijderenToen ik "tafeltjesavond" intikte op Google (voor wat inspiratie voor mijn eigen blog) kwam ik op die van jou terecht. Ik heb - naast deze post - ook nog wat andere verhalen van je gelezen en ik moet concluderen dat je een hele leuke schrijfstijl hebt. Ik houd je blog in de gaten. :)
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Elseline