Deze
week las ik de roman Het leven op aarde
van Jan Jacob Slauerhoff. Een boek uit 1934 over China, althans, over een
ontheemde westerling in China. De roman maakte indruk, de stijl van Slauerhoff
maakte indruk, opnieuw, moet ik misschien zeggen, want het was al zo’n kwart
eeuw geleden dat ik hem las. Iemand vroeg om een aanprijzing, en toen schreef
ik dit:
In
"Het leven op aarde” (wat een fraaie titel, je moet het maar durven zo
veelomvattend te zijn) reist de Ierse marconist Cameron, een "verzworven en
verlaten” figuur door het gigantische binnenland van China, een reis die als
een roes leest, die merkwaardig, avontuurlijk, smerig en betoverend is. Hij
komt dichtbij de ziel van het land, en dringt tegelijk diep door in zijn eigen
ziel. ‘Het leven op aarde’ is poëtisch, bedwelmend, spannend, het geeft een
prachtig tijdsbeeld van een (voor een Europeaan) ‘exotisch’ land in de jaren
dertig en is tegelijk universeel: de westerling kan ontsnappen aan de meest
hachelijke omstandigheden, maar nooit aan zichzelf - nee, ook niet met oosterse
meditatie en Taoïstische onthechtheid.
Zoiets
kan je opschrijven over een boek, dat gaat vrij gemakkelijk, je kan het zelfs
echt vínden. Lastiger is het om uit te maken of het nou ook de waarheid is. Ik
bedoel, of het een correcte weergave is van het boek en van je leeservaring. Het is ook allemaal
op zo’n recensenten-toontje opgeschreven, ‘bedwelmend’, ‘de ziel van het land’,
het ironisch aangehaalde ‘exotisch’ (knipoog erbij denken) enz. enz. De
waarheid is: soms verveelde ik me een aap met dit boek, dikwijls kon ik moeilijk door
de stroperige zinnen heenkomen en ging ik op mijn telefoon kijken of er nog wat
gebeurde ergens. Ondanks al dat gemodder – van mij dan, niet van Slauerhoff -
vond ik het een geweldig boek. Ik ben geneigd het zelfs tot mijn lievelingsboeken
te rekenen. De scène waarin Cameron zijn zelfgebouwde radio presenteert aan de
vorst Tsjongking, gemaakt met uit de tempel gestolen lampen! Soms heb je maar
één scène nodig voor promotie tot lievelingsboek, zoals je in een muziekstuk
soms maar één kort moment van gelukzaligheid nodig hebt om het een meesterwerk
te vinden.
Het
laatste nieuws: Het leven op aarde is niet meer verkrijgbaar.
Maar
er is hoop. Atlas Contact bereidt een herdruk voor in de reeks Veen
klassiekers.
Sorry als ik hiermee op de zaken vooruitloop.
Een echte GvdW-recensie - door ruiten en roeien, maar diep doordrongen van het feit dat de waarheid weliswaar bestaat, maar dat zij onkenbaar is. Mooi.
BeantwoordenVerwijderen