Minister Van Bijsterveldt zal de familiefoto’s inmiddels van
haar bureau gehaald hebben en de schilderijtjes teruggebracht naar de
kunstuitleen. Wat er met de cactussen gaat gebeuren is nog onzeker. Hoe dan ook,
het nakende afscheid heeft haar er niet van weerhouden nog even snel een
schoolvak af te schaffen: CKV.
Culturele Kunstzinnige Vorming is een kunstvak
in de bovenbouw dat alle leerlingen volgen. Het paradepaardje van de Tweede
Fase. Voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs kregen we
een kunstvak als verplicht examenonderdeel. De invoering van het vak in 1998 heeft
er en passant voor gezorgd dat alle culturele instellingen in Nederland
inmiddels zijn ingespeeld op het ontvangen van groepen jongeren. Mooi of niet? Met
het schrappen van CKV duwt onze demissionaire minister een cactus in het
achterwerk van alle docenten die vijftien jaar hebben gewerkt aan een
veelzijdig, praktisch, en op ervaring gericht cultuurvak. Zo voelt het. Zo is
het.
Dacht ik. Maar ik heb mij kennelijk vergist. Van
Bijsterveldt noemt de afschaffing van CKV een ‘kwaliteitsimpuls’ voor het
kunstonderwijs. We moeten dus blij zijn – het is allemaal goed bedoeld! Het
doet me denken aan een versje van Guus Kuijer: ‘Even een prikje, zegt de dokter,
het doet geen pijn, het voelt juist fijn!’
In de Kamer heeft de minister CKV al fijntjes vergeleken met
een paar oude schoenen, die ze moet vervangen. Vervangen door wat? Ik zal het
wel niet goed begrijpen. Maar ik moet toegeven dat het mogelijkheden biedt, het
weggooien van oude schoenen als kwaliteitsimpuls. Om het uit te proberen ga ik
eens een dagje op blote voeten lopen.
Ineens krijg ik meer goede ideeën. Als ik in mijn eentje een
jaar naar Spanje ga, is dat een kwaliteitsimpuls voor mijn huwelijk. Als ik
onze vissen door het toilet spoel krijgen ze een beter leven. Als je erover
nadenkt is het bombardement van Rotterdam een enorme kwaliteitsimpuls voor de
stad geweest.
Als Van Bijsterveldt hier echt in gelooft, waarom schaft ze
dan niet alle verplichte vakken af? Dat is nog eens een kwaliteitsimpuls! Weg
met dat krampachtige gedoe rond ‘kernvakken’ wiskunde, Engels en Nederlands, weg
met al die reken- en taaltoetsen waar de leerlingen (en de docenten) horendol
van worden, naar de hel met de fantasieloosheid, de fascinatie voor Europese
ranglijstjes, en de roosters vol vakken waarbij iedereen de hele dag ongeveer
hetzelfde doet.
Misschien verdraagt deze waarheid geen ironie: Kunst hoeft
niet meer van de minister, kunst is nu officieel een hobby. Scholen, wakker worden! Wie kunst niet serieus neemt, ziet de beschaving als een paar oude
schoenen. Een kunstvak is nodig, omdat het recht doet aan andersoortige talenten.
Verwaarloos jonge mensen met die talenten niet – we gaan ze heel hard nodig
hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten