zondag 27 juni 2010

Drek

Een jonge student Engels aan de VU heeft op Recensieweb.nl mijn boek gekraakt. Dat is zijn goed recht. Ik wil ook best geloven dat de knul te goeder trouw is, hij doet heus zijn best. Je ziet hem als het ware op zijn pen kauwen. Hij haalt Aristoteles er zelfs bij, hetgeen mijn lachlust nog heel even opwekte. Hij spreekt zichzelf tegen en hij citeert verkeerd, maar dat maakt niet uit, want het is internet. Het eindoordeel van de jongen is één ster, wat zoiets moet betekenen als ‘de fik erin’. Ik moet mij daar niet druk om maken, ik doe het toch. Het voelt alsof iemand door het WC-raampje mijn huis binnen is gekropen, een druk heeft gedaan, daarna met vieze voeten door mijn kamer is gelopen, om weer door de achterdeur te verdwijnen. Een tijdlang kan je niets anders dan er vol ongeloof naar staren, met een vreemd soort beklemming in je maag die je misselijk maakt. Recensieweb is een oefenhok voor letterenstudenten met ambities in de literaire kritiek, een initiatief dat ik toejuich. Maar ik ben ondertussen mooi klaar met die jongen. De drek kleeft wel aan me. Het stinkt, ik voel schaamte, ik kan er niet van slapen.

14 opmerkingen:

  1. Friso, kom op, ik elk Perzisch tapijt hoort een weeffout, in elke compositie een valse noot. Alleen A. en G. zijn feilloos. Kop op en doorschrijven. Podommenan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A en G? Arnon en Grunberg? Of toch Allah en God? (en dank)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quite a read die recensie. I moet zeggen dat mij geen taal/spellingsfouten waren opgevallen toen ik het boek las. (and I'm quite a grammar nazi; despite my constant abuse).

    Om even de recensie te recenseren: Hij leest alsof de schrijver er heel hard heeft over nagedacht. Zoals je zei hij haalt zelfs Aristoteles er nog bij... Personally I disagree with him on most points, zeker snap ik niet waarom mensen zo'n moeite hebben met de beschrijving van koffie ‘als dakbedekking zo bitter en stroef’. Zij hebben duidelijk nooit een herbedekking van een dak met bijbehorende lucht meegemaakt. Behalve dat vind ik dat het niet eens zijn met bepaalde (dan wel misschien abstracte) vergelijkingen een gemis aan vermogen tot inbeeling vertoont.

    Just remember Decca refused The Beatles too. This is just more proof that some folks display a distinct lack of taste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan me je ontluistering wel voorstellen hoor Gerwin. Ik zat ook even wat ongemakkelijk met mijn ogen te knipperen.
    Maar toch: hoeveel recensies die je gelezen hebt (over anderen) kun jij nog oplepelen als je in de boekwinkel staat? En er staan ook veel lovende woorden tegenover in niet de minste kranten.
    Kortom: verlies de hoofdzaken niet uit het oog en blijf schrijven.
    Lili

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik trek dit echt heel slecht. Maar wat doe je d'r an? Engelse uitdrukkingen zoals "some folks display a distinct lack of taste", daar kan ik dan weer erg van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je Friso, ik ben zo'n lief hondje en toch zijn er zeikerds, die vinden dat baasje me niet goed heeft opgevoed. Dat ze mij niet onder controle heeft. Control freeks! Baasje kan er ook niet tegen als ze zo onaardig over me spreken, maar ik til mijn achterpoot gewoon even op!
    Lik van Jip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, zoiets kruipt in je, ook al zeg je tien keer tegen jezelf dat het maar een mening is en dat je je er niets van aan moet trekken. Ik had er ook één, op literairnederland.nl. Sindsdien google ik mezelf niet meer en wil ik al die zogenaamde meningen niet meer horen of lezen. Maar het hoort erbij, zegt mijn vriendin. En ze heeft gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Ben het daarin volledig met Daniel eens. Wat ik dan weer lachwekkend vind, is dat de student in kwestie valt over taalfouten, maar zelf ook niet foutloos blijkt te kunnen schrijven: "Zo vertelt klinkt het verhaal spannender dan het is".
    Over drie weken lig ik aan het zwembad in Egypte en je boek zit al in mijn koffer!

    Lobke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor jullie aardige reacties. Goed te horen dat er in Egypte toch ook een zwembad is, voor als die piramides je gaan vervelen. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Recensieweb?
    Dat is toch een soort schoolkrant?
    cor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. No worries! zoals Daniel al aanhalt, zijn er altijd mensen die iets wel en niet kunnen waarderen. Maar dan blijft er nog de kwestie over of iets kwaliteit heeft, of je het nu leuk vindt of niet... En dat van jou heeft dat weldegelijk, kijk naar de goede recensies in befaamde kranten. Geen zorgen, je moet maar zo denken, hij moet het toch gelezen en gekocht hebben ;).
    Liefs Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het komt tamelijk decadent over om iemand met een andere smaak, geen smaak toe te dichten. Er staan overigens zeker wel een aantal spelfoutjes in het boek (o.a. het gebruik van 'hun' waar dit 'hen' moet zijn, pagina 152)maar is dat niet in elk boek het geval? In ieder geval: wie wil schrijven, moet tegen kritiek kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar ik kwam hier toevallig terecht en wilde toch nog even reageren.

    Allereerst vind ik het natuurlijk spijtig als een recensie van mij tot zulke reacties leidt -ten onrechte ging ik er vanuit dat gepubliceerde schrijvers (iets waar ik zelf alleen van kan dromen) zich van recensies niets meer aantrekken. Verder sta ik in grote lijnen nog steeds achter mijn mening, maar ik ben er bij het nalezen van de recensie wel aan gaan twijfelen of ik het boek helemaal met een open geest gelezen heb (behalve dat ik de aandacht voor schrijffouten wat flauw vind), en of mijn persoonlijke mening door deze zo te publiceren niet veel meer aandacht krijgt dan deze eigenlijk verdient.

    Veel succes in elk geval met het schrijven verder, en laat je vooral niet weerhouden door de mening van één persoon. Zelf ga ik nog eens nadenken over Wordsworths woorden: "It's better to fail honourably as a creative artist than to have limited succes as a commentator on what other artists have done".

    BeantwoordenVerwijderen

trailer "Een Onbarmhartig Pad"