Met opzet zeg ik ‘als ik een goede schrijver lees’. Het boek
hoeft namelijk niet eens echt goed te zijn, ook een matig boek van een zeer
goede schrijver heeft die uitwerking op me. The laughing monsters van Denis Johnson is geen matig
boek, integendeel, het is een heel goed boek. Als je de achterflap leest geloof je dat trouwens niet onmiddellijk:
“Sierra Leone.
Suspision has become the law. Many people watch. But nobody sees.”
Je hoort de donkerbruine filmtrailer voice-over er direct
bij, hartklop-drums en aanzwellende strijkers. Maar in een Hollywood-film zou
er dan One Man zijn, en die had One chance, en die zou hij grijpen. Bij
Denis Johnson niet. Er zijn Two Men,
en beide maken er een onnoemlijke bende van, Een blanke en een zwarte
oud-militair, thans spionnen, dealers, leugenaars, sjacheraars,
aanmodderfokkers. Hoofdpersoon is de cynische NATO-agent Nair, die slechts uit
is op eigen gewin en zich weinig gelegen laat liggen aan de orders die hij
krijgt van de al even cynische diensten waar hij voor werkt. Nair laat zich
letterlijk meeslepen door de Afrikaanse deserteur/handelaar Michael Adriko, een
imposante kerel die als volgt door de schrijver wordt geïntroduceerd:
‘People were either
staring or making sure they didn’t. This was Michael Adriko.’
Johnson munt uit in dit soort strakke, effectieve
beschrijvingen van personages en situaties. Adriko neemt het met de waarheid
niet zo nauw, maar zijn ‘waarheden’ zijn onweerstaanbaar genoeg om Nair te
bewegen met hem mee te gaan.
‘True or false, what
does it matter? Michael’s truths live only in myths. In the facts and details,
they die’
Ze reizen met Adriko’s verloofde naar Oeganda, en rijden
vervolgens met een jeep de binnenlanden van Congo in. Adriko wil zijn verloofde
voorstellen aan zijn ‘familie’, en tegelijk een deal sluiten met een ongure
Zuid-Afrikaan rond een partij nep-uranium. Een en al suspense en hard-boiled
spionage, maar wat blijft hangen is dat niets lukt en niets doorgaat. Ook die
familie is nergens meer te bekennen.
Het heeft geen zin de plot hier samen te vatten. Die plot
doet er ook niet zoveel toe. Het gaat in dit boek om de toenemende staat van
ontreddering en moreel verval van Nair, en die onherroepelijk wordt nadat ze met
Adriko’s jeep een onschuldige vrouw doodrijden op een modderige weg in
Oost-Congo:
“But we couldn’t go
back, we couldn’t, not in Africa – this hard, hard land where nobody could help
that poor woman [...] and where running away from this was not a mistake. The
mistake was looking back at her in the first place.”
Vanaf dit punt wordt de roman steeds onwerkelijker, de lezer
zakt met Nair weg in de Congolese modder, Babylonische spraakverwarringen,
onbegrijpelijke complotten en ondervragingen. Zo je wilt kan je het morele
failliet van Nair van toepassing laten zijn op het hele continent, op de hele
wereld na 9/11 desnoods, Johnson stipt dit zelf aan. Niet toevallig is de jungle
waar Nair in verstrikt raakt dezelfde als die waar een beroemd boek dat gaat
over moreel verval zich afspeelt: Heart
of Darkness van Joseph Conrad. Maar waar Conrad de gecorrumpeerde Kurz ten
slotte ten onder laat gaan met de woorden ‘The Horror! The Horror!’ op de
lippen, daar is er voor Nair ineens een wonderlijke uitweg uit de misère. Het lijkt
een wat flauw happy ending, maar daaronder wringt er iets. Misdaad loont dus,
denken we. Die gladjanus komt mooi weg met zijn gesjacher, en het ergste is:
wij vinden dat nog fijn ook.
The laughing monsters
is moeiteloos één van de beste boeken die ik dit jaar las. Maar nog beter dan
het boek zelf is de schrijver. Hoe Johnson bijvoorbeeld de sfeer in een
Oegandese bar beschrijft, waar Nair zich bedrinkt, zich uitkleedt en in de
regen ‘hard as hail’ bij de rand van het zwembad gaat staan, is ronduit grandioos.
Eindelijk lijkt Nair verlost te zijn van zijn demonen, in de ‘sweet rain
pouring all around’. En dan volgt ineens dit zinnetje:
‘I jumped into the
water and drowned’.
Nu ga ik een lantaarnpaal opzoeken, daar zal ik inklimmen,
en van daaruit zal ik dan de lof zingen over deze schrijver.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten