dinsdag 28 mei 2013

nachtmerries (column Trouw 28 mei)


Ik zit in een enorme witte gymzaal die ik nooit eerder heb gezien. Er zijn ook andere examenkandidaten, maar ik ken er niet één. Het hindert niet, ik heb het volste vertrouwen in mijn kennis van de Wiskunde. De docenten ook, ze knikken mij toe, ze hebben verwachtingen van mij. Ik sla het opgavenboekje open... het is zacht en glad papier, het ruikt zoet.

De eerste vraag sla ik even over, en de tweede ook. Functies en grafiekjes die ik niet meteen begrijp. Ik kijk er later wel naar. Ik laat ruimte open op mijn antwoordenblad. Ik zet een 1 en een 2 in de kantlijn, en halverwege de pagina een 3. Vraag drie heeft een lange inleiding. Het gaat over een tegelpad dat moet worden aangelegd, en ik moet berekenen hoeveel tegels nodig zijn. Eitje. Alleen brengt het feit dat het pad over een steile heuvel loopt mij in de war. Het maakt toch niet uit voor de hoeveelheid tegels? O, er zijn ook verschillende formaten tegels. En in allerlei kleuren. Die moeten in een bepaald patroon gelegd worden. Ik denk verschrikkelijk lang na over de vraag, kijk, de koffie is er al. Even achteroverzitten. Ik heb een paar getallen op mijn antwoordenvel gezet, veel minder dan al mijn nadenkwerk rechtvaardigt. Ik kijk op de klok. De helft van de tijd is verstreken! En ik heb nog geen enkele vraag beantwoord! De paniek verlamt mij, ik kan nu helemaal niet meer denken, ik raak de grip op de tegeltjes volledig kwijt...

Deze droom heb ik twee- of driemaal per jaar. Een vriendin vertelde mij eens dat ze om de zoveel tijd examen economie moet doen, altijd onder het strenge toezicht van prof. dr. Arnold Heertje. Een andere vriendin loopt altijd naakt door de examenzaal. Fastfood voor psychologen, nietwaar? Mannen vertellen zelden over hun dromen, maar dat wil niet zeggen dat zij ze niet hebben. Integendeel. Het eindexamen schijnt een van de weinige onderwerpen te zijn waar zowel mannen als vrouwen heftig over kunnen dromen. Hier is onderzoek naar gedaan.

Niet iedereen zal zulke nachtmerries hebben, dus ook niet alle examenkandidaten van nu. Sommige leerlingen ogen de laatste dagen zo relaxed dat ik er een vakantiegevoel van krijg. Maar één ding blijft overeind: examens appelleren aan een fundamentele angst, de angst tekort te schieten. Daarom doen ze het zo goed in nachtmerries.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

trailer "Een Onbarmhartig Pad"